Veelgestelde vragen

 

Waar kan ik betalen met mijn creditcard?

U kunt overal betalen waar uw Visa Card of MasterCard geaccepteerd wordt. U herkent dit door de stickers van Visa en MasterCard in de winkel of de logo’s in de webshop. In de praktijk is dit bijna overal: Visa Card en MasterCard zijn wereldwijd zowel off- als online de meest geaccepteerde creditcards.

Hoe vraag ik een creditcard aan?

Wilt u een Visa World Card aanvragen? Ga naar worldcard.nl.
Wilt u een MasterCard aanvragen? Ga dan naar yourmastercard.nl

Kan ik in het buitenland met mijn creditcard betalen?

U kunt in het buitenland overal betalen waar uw Visa Card of MasterCard geaccepteerd wordt. Visa Card en MasterCard zijn wereldwijd de meest geaccepteerde creditcards. Niet alleen in fysieke winkels, maar ook online. Dit betekent bijvoorbeeld ook dat u vanuit Nederland een aankoop kunt doen op een buitenlandse webshop.

Hoe betaal ik met mijn creditcard?

Zowel nationaal als internationaal werkt de creditcard in fysieke winkels hetzelfde als een pinpas. Bij winkels die MasterCard of Visa accepteren, moet u uw creditcard in de terminal steken, uw pincode intoetsen en op ‘OK’ drukken. In sommige gevallen betaalt u met een creditcard nog met uw handtekening in plaats van met uw pincode.

Wanneer u online betaalt met uw creditcard moet u uw naam, creditcardnummer, vervaldatum en de Card Verification Code (CVC/CVV) invullen. De CVC of CVV is een 3-cijferige code die op de achterkant van uw creditcard staat, naast of op de handtekeningstrip. De CVV of CVC-code heet ook wel veiligheidscode. Deze code vermindert het risico op fraude bij transacties per postorder, telefoon of internet. Let goed op of u kunt betalen met uw creditcard. Dat ziet u aan het Visa of MasterCard-logo op de internetsite. Bestelt u producten bij een webshop die Verified by Visa of MasterCard SecureCode ondersteunt, dan moet u tijdens de betaling ook een wachtwoord invullen..

Waar moet ik op letten als ik met mijn creditcard op internet betaal?

Let bij betalen op internet op het volgende:

  • Controleer of de webshop uw creditcard accepteert. Dit ziet u aan het Visa of MasterCard-logo.
  • Uw transactie hoort te worden gecontroleerd met de 3-cijferige CVV of CVC-code. Deze code vindt u op de achterkant van uw creditcard, naast of op de handtekeningstrip.
  • Uw gegevens worden veilig verzonden als u ‘https’ in de URL (de webadresbalk bovenin uw scherm) ziet staan, en een slotje (Internet Explorer) rechts onder aan het scherm.

Hoe veilig is een (online) creditcardbetaling?

Als u afrekent met uw creditcard zijn de aangekochte producten automatisch verzekerd. Zo is vrijwel alles wat u met een creditcard koopt, in een winkel maar ook online, verzekerd tegen verlies, diefstal en beschadiging met de Aankoopverzekering. Minimaal 180 dagen en soms zelfs een heel jaar. Tevens krijgt u met de Aflevergarantie uw geld terug als een product of dienst niet geleverd wordt. Bekijk hier de Algemene Voorwaarden.

Daarbij komt u bij webshops ook regelmatig het gebruik van Verified by Visa en MasterCard SecureCode tegen. Een extra beveiliging, waardoor de kans op fraude met uw creditcard op internet nog kleiner is. Wilt u meer informatie over Verified by Visa en MasterCard SecureCode of zien hoe het werkt? Kijk dan op de website veiligonlinebetalen.nl.

Ook houdt ICS dag en nacht de betalingen bij die met uw creditcard gedaan worden. Als wij serieuze vermoedens hebben dat er met uw creditcard wordt gefraudeerd, nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op om deze betaling te controleren.

Komt u op uw rekeningoverzicht toch een betaling tegen die u niet herkent, dan onderzoeken wij deze op uw verzoek. U dient zelf ook altijd goed op te letten of uw betaling op het internet veilig verloopt. Ziet u ‘https’ en een slotje, dan weet u dat de internetpagina vergrendeld is. Dat betekent dat uw persoonlijke gegevens alleen zichtbaar zijn voor u en voor onze systemen. Om fraude te voorkomen is het verstandig om nooit uw Card-nummer, wachtwoord of andere vertrouwelijke gegevens in te voeren op een internetpagina die u niet vertrouwt.

Wat gebeurt er als er iets mis gaat met mijn (online) aankoop?

Als u (online) afrekent met uw creditcard zijn de aangekochte producten automatisch verzekerd. Zo is vrijwel alles wat u met een creditcard koopt, in een winkel maar ook online, verzekerd tegen verlies, diefstal en beschadiging met de Aankoopverzekering. Minimaal 180 dagen en soms zelfs een heel jaar. Tevens krijgt u met de Aflevergarantie uw geld terug als een product of dienst niet geleverd wordt. Bekijk hier de Algemene Voorwaarden.

Komt u op uw rekeningoverzicht toch een betaling tegen die u niet herkent, dan onderzoeken wij deze voor u op uw verzoek. U dient zelf ook altijd goed op te letten of uw betaling op het internet veilig verloopt. Ziet u ‘https’ en een slotje, dan weet u dat de internetpagina vergrendeld is. Dat betekent dat uw persoonlijke gegevens alleen zichtbaar zijn voor u en voor onze systemen. Om fraude te voorkomen is het verstandig om nooit uw Card-nummer, wachtwoord of andere vertrouwelijke gegevens in te voeren op een internetpagina die u niet vertrouwt.

Hoe en wanneer wordt het bedrag van mijn rekening afgeschreven?

ICS schrijft de uitgaven die u met uw creditcard doet niet meteen af van uw bankrekening. Eens per maand ontvangt u een digitaal of papieren rekeningoverzicht waarop uw creditcarduitgaven staan. Wanneer u binnen 21 dagen na ontvangst van het rekeningoverzicht het volledige bedrag betaalt, betaalt u geen rente. Deze rekening kunt u op verschillende manieren betalen. Betaalt u de rekening van uw creditcard via automatische incasso? Dan vindt u de datum waarop het bedrag wordt afgeschreven op het maandelijkse rekeningoverzicht staan. Betaalt u zelf via uw persoonlijke omgeving van uw creditcard? Dan wordt het bedrag na enkele werkdagen van uw bankrekening afgeschreven. Na enkele werkdagen is de betaling verwerkt in uw persoonlijke omgeving van uw creditcard.

Hoe kan ik mijn uitgaven bijhouden?

U kunt uw uitgaven bijhouden in uw persoonlijke omgeving van uw creditcard en in de ICS App. Daarnaast ontvangt u eens per maand een e-mail van ICS met de mededeling dat uw rekeningoverzicht voor u klaar staat in uw persoonlijke omgeving van uw creditcard zodat u deze kunt inzien.

Wat doet ICS om creditcardfraude te voorkomen?

ICS houdt dag en nacht de betalingen bij die met uw creditcard gedaan worden. Als wij serieuze vermoedens hebben dat er met uw creditcard wordt gefraudeerd, nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op om dit te controleren.

Zorg er daarom voor dat uw actuele mobiele nummer en e-mailadres bekend zijn bij ICS. Heeft u uw persoonlijke omgeving van uw creditcard nog niet geactiveerd? Ga dan eerst naar de website die op de achterzijde van uw creditcard vermeld staat en kies op de homepage voor ‘activeren’

Wat is een creditcard precies?

Een creditcard is een betaalmiddel waarmee u achteraf betaalt. Eens per maand ontvangt u een digitaal of papieren rekeningoverzicht waarop uw creditcarduitgaven staan. Wanneer u binnen 21 dagen na ontvangst van het rekeningoverzicht het volledige bedrag betaalt, betaalt u geen rente. U heeft de keuze om de betaling te voldoen door middel van automatische incasso of door een handmatige overschrijving via uw persoonlijke omgeving van uw creditcard. Indien u voor de laatste optie kiest, kunt u zelf bepalen wanneer u binnen 21 dagen betaalt. Kortom, wanneer het u het beste uitkomt.

Hoeveel bestedingsruimte heb ik op mijn creditcard?

De bestedingsruimte van uw creditcard vindt u als u bent ingelogd op uw persoonlijke omgeving van uw creditcard. Ga naar het tabblad ‘Actueel’ en kijk onder ‘Nog te besteden’. Ook kunt u deze inzien in de ICS App. Daarnaast kunt u zich aanmelden voor de gratis Card Alert ‘Limiet in zicht’ waarmee u een sms ontvangt als 80% van uw bestedingslimiet is bereikt. Uw openstaande saldo en uw bestedingslimiet bepalen de bestedingsruimte van uw creditcard. De hoogte van de limiet is afhankelijk van verschillende factoren, zoals het type creditcard dat u heeft. De standaard bestedingslimiet is € 2500,-.

Wat kost (het gebruik van) een creditcard?

Transacties met uw creditcard zijn in de meeste gevallen kosteloos. Uitgezonderd zijn contante opnames uit een geldautomaat. Kosten van een contant geldopname zijn 4% over het opgenomen bedrag, tenzij uw een positief saldo heeft. Dan zijn kosten 1% met een maximum van € 1,50.

De betaling van uw rekening moet binnen 21 dagen na de datum van uw laatste rekeningoverzicht bij ICS verwerkt zijn. Als dit niet het geval is, betaalt u:
met de Gespreid Betalen Faciliteit: debetrente over uw uitstaande saldo;
zonder de Gespreid Betalen Faciliteit: een boete van 2% over het uitstaande saldo. Bij een betalingsachterstand van meer dan twee maanden worden incassokosten in rekening gebracht.